Kost plan

13. marts 2008

Alder:
7 mdr.

Kost plan

Hej Helen

Jeg er lidt i tvivl om kostplan i forhold til min datter. Jeg har en pige (Amalie) fra d. 16 august. Jeg ammede i starten, men endte tilsidste helt med at give flaske pga. for lidt mælk.

Før vi begyndte på skemad, fik hun kun 4 flasker (men store mængder hver gang - mellem 200-300 ml). Hun er en dejlig basse hvor længde og vægt ligger lidt over gennemsnittet. Hun har siden hun var 2 mrd sovet igennem om natten. Nu er vi så begyndt på skemad. Vi har prøvet længe (over 2 måneder), og hun har ikke ville ha det. Nu er det dog begyndt at gå godt! Men jeg er lidt i tvivl om hvordan kostplanen skal se ud i forhold til flasker. Før skemad så det sådan her ud:

Vågnede omkring 8-8.30 tiden
Flaske ved 8.30-9 tiden (knap 300 ml)
Lur fra 11-12(13) tiden
Flaske ved 13 tiden (knap 250 ml)
Lur fra 14-15(16) tiden
Flaske ved 16 tiden (knap 250 ml)
Flaske ved 19 tiden (knap 250 ml)
I seng ved 19.30 tiden og sover til næste morgen (skal dog ha sutten nogle gange)

Nu efter skemad ser det sådan her ud:

-Vågner omkring 7-8 tiden

-Havregrød (hun spiser ikke meget - max 1/2 dl) og flaske (250 ml) ved 8-8.30 tiden ( vi er lige begyndt på havregrød for to dage siden, hun vil godt spise de to første skefuld, men så lukker hun munden i. Jeg har ...

Annonce

... derfor givet hende lidt flaske, så igen et par skefuld til hun ikke vil mere, flaske...og sådan fortsætter vi - er det forkert???? Jeg ved ikke hvad jeg ellers skal gøre, når hun lukker munden i??

-Risgrød m. frugtmos ved 11.30 -12 tiden (her laver jeg grød på 1 dl væske, og hun spiser nogle gange det hele)

-Flaske (200 ml) ved 13-14 tiden)
(nogle gange en flaske igen ved 16 tiden men jeg er i tvivl om den skal helt væk? Hun fik den ikke i går og det gik fint)
-Mos ved 18 tiden (her spiser hun mellem 1/2-1 dl)
-Flaske ved 19-19.30 tiden (250 ml)
..og så i seng....

Jeg hører forskellige ting ang. antallet af måltider. Nogle siger, at de nu skal kunne gå 3-4 timer uden med (det kan amalie sagtens) og derfor få måltider - mens andre siger, at de skal have mange flere. Hvad siger du??

Det var mange informationer og spørgsmål til dig! Håber ikke det er for forvirrende!

Forresten lige et sidste spørgsmål ang. at sidde. Jeg har igen hørt forskellige meninger. Nogle siger at man ikke skal træne at sidde med dem? F.eks. ved hjælp af dyne omkring eller bare sidde ved dem mens de øver sig. De siger at de selv sætter sig op når de er klar til det. Mens andre siger at man gerne må øve lidt med dem. Igen hvad siger du?

Tak! :)
Kærlig hilsen Astrid

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer